Αναζητωντας την Αρετουσα

0 Comments
Εμμανουήλ Γ. Μαύρος
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΡΕΤΟΥΣΑ

Η ποίηση γεννήθηκε για να είναι ελεύθερη, για να διαδίδεται ελεύθερα ή να πωλείται τόσο όσο να καλύπτονται τα τυπογραφικά έξοδα μιας εκδοτικής συλλογής. Στις μέρες μας, που τα τεχνολογικά μέσα ανθούν, η ποίηση πρέπει ν’ ακολουθήσει αυτό το δρόμο της ελευθερίας, υποστηρίζοντας το λόγο για τον οποίο γεννήθηκε. 





Ήκουσες Αρετούσα μου τα θλιβερά μαντάτα πως ακόμα σε ψάχνω και δεν σε έχω βρει; 




Γύρω μου ηλιθιότητα, συνειδητοποιημένη χαζομάρα, σε μια κοινωνία κενή και διεφθαρμένη, χνώτα να βρωμούν, ρούχα λιγδιασμένα, είδωλα ρουτινιασμένα, δίχως έρωτα κι αγάπη. 

Σιωπηλή συναίνεση... 

Η Αρετούσα φυλακίζεται βάναυσα, και δέχεται την απόρριψη του πατέρα της με τη χειρότερη σκληρότητα και οργή, με τη βουβή συνενοχή της μητέρας της. Απομονώνεται και βασανίζεται ηθικά και ψυχολογικά. Ο Ερωτόκριτος εξορίζεται - πράξη ατιμωτική από την πρωτόγονη εποχή μέχρι και σήμερα - παίρνει όμως τέσσερις μέρες προθεσμία, δεν τον ακουμπά και δεν τον επηρεάζει κανείς, η προσωπικότητά του σύμβολο αντίδρασης, επιμονής υπομονής και αγάπης.  Μένει σταθερός στην αγάπη του, στις αξίες του, στις αναζητήσεις του κι αγωνίζεται για την ανατροπή μέχρι τέλους. Στο έργο όμως του κρητικού βάρδου ποιητή Βιτσέντζου Κορνάρου, ο Ερωτόκριτος δεν ξεφεύγει ούτε γραμμή από τον ρόλο του άντρα, όπως τον έχει τάξει η κοινωνία κι η εποχή του. Παίρνει την πρωτοβουλία στην ανάπτυξη της σχέσης, πολεμά, διεκδικεί κι εν τέλει φέρνει τα πάνω κάτω. Αυτός άλλος είναι και ο φυσιολογικός ρόλος του άντρα. 

Το μόνο κοινό σημείο σε αυτό το έργο μου, «Αναζητώντας την Αρετούσα» και το αριστούργημα του Βιτσέντζου Κορνάρου, είναι μόνο το πρόσωπο . Το πρόσωπο και το φύλο γυναίκα. Γυναίκα… μια ιδέα που κρύβει την ανάγκη, την επανάσταση, την αγάπη, τον καρπό, την κοινωνική πραγματικότητα, το μυαλό, την μουσική, την ζωή, την πολιτική, την σκέψη… 

Η Αρετούσα… 
Είναι το πρόσωπο, η γυναίκα, που  ξεφεύγει απ’ τον παραδοσιακό ρόλο. Δεν υπομένει καμία φυλακή, αρνείται την μοίρα της κάθε γυναίκας που ήταν να υπομένει, αρνούμενη ένα γάμο πολιτικής σκοπιμότητας. Θίγεται εδώ λοιπόν η πατρική αγάπη και όχι μόνο, αλλά και γενικότερα η αγάπη υπό όρους, όπως τότε έτσι συμβαίνει και σήμερα. Το υπό όρους στο οτιδήποτε, για να χάσει ο άνθρωπος, τα δυο φύλλα, τον αυθορμητισμό, την αιώνια παιδικότητα και την ελευθερία τους. Όπως η Αντιγόνη του Σοφοκλή επιλέγει το θάνατο προκειμένου να υπερασπιστεί πατροπαράδοτες αξίες, η Αρετούσα επιλέγει το θάνατο προκειμένου να υπερασπιστεί το από δω κι εμπρός: το δικαίωμα κάθε ανθρώπου στην επιλογή της ελευθερίας, μετατρέποντας το όνομά της σύμβολο μέσα στους αιώνες, αποδεικνύοντας πόσο αδύναμος είναι ο άντρας μπρος σε αυτό το σύμβολο. 

Όταν οι πολίτες μετατρέπονται σε υπηκόους,  όταν κάθε έννοια ελευθερίας καταλύεται,  όταν η δουλειά μετατρέπεται σε δουλεία, όταν φτωχοί και μικρομεσαίοι γίνονται «δούλοι», και μετατρέπονται σε δουλοπάροικους με μια ολιγάριθμη κάστα ελίτ συντηρητικών και ολιγαρχικών απόψεων και πράξεων, που τυφλώνουν τα όνειρα αντρών και γυναικών, σκοτώνουν τον έρωτα και την αγάπη… Τότε κάτι παράδοξο συμβαίνει στην ιστορία κι έχει όνομα, πρόσωπο και φύλο: Αρετούσα. Από τα αρχαϊκά και κλασσικά χρόνια της Αντιγόνης περάσαμε στην Αρετούσα του Μεσαίωνα  και της Αναγέννησης μέχρι σήμερα. 

Η Αρετούσα που θα παλέψει το παλαιό για το καινούργιο μιας καθαρής αναπνοής, μιας νέας αναγέννησης. Πολέμια κάθε συντηρητισμού και ολιγαρχισμού των ελίτ  για να αναστήσει την ωραιότητα της φύσης και των πραγμάτων, τη φρόνηση, την αγάπη για την ελευθερία. Κι ακόμα την αδελφική και άδολη φιλία, την ανθρωπιά, και την αλληλεγγύη. Σε όλα αυτά… 

Ο έρωτας και η Αγάπη οδηγός!


«Αναζητώντας την Αρετούσα»
Πεζό & Ποίηση
Του Εμμανουήλ Γ. Μαύρου

Εικονογράφηση: Ρένα Σανταμούρη
Μουσική Σύνθεση και Παραγωγή AudioBook: Δημήτρης Ευαγγελινός 

Διαθέσιμο στις 15 Δεκεμβρίου 2016 εδώ... στο egmavros.blogspot.gr σε μορφή eBook δωρεάν.

© 2016 Emmanuel G. Mavros



You may also like

No comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.