ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Γ. ΜΑΥΡΟΣ - ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΡΕΤΟΥΣΑ

0 Comments

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Γ. ΜΑΥΡΟΣ

Αναζητώντας την Αρετούσα




EBOOK:



AUDIOBOOK:



- Αναζητώντας την Αρετούσα -
      Εμμανουήλ Γ. Μαύρος

ISBN: "Έχει περάσει ένας μήνας κι ελπίζω να ξυπνήσει ο υπάλληλος μου στην 
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος τον οποίο πληρώνω και δεν μπορώ να τον απολύσω για το μακάριο ύπνο που παίρνει, να δει κάποια στιγμή την αίτηση μου και να μου χορηγήσει τον αριθμό ISBN. Για την ώρα ας μείνουμε στον αριθμό του αμερικανικού (παγκόσμια κατοχύρωση) αριθμού κατοχύρωσης τον όποιο έλαβα αυθημερόν:  UGR78882016"

© Εμμανουήλ Γ. Μαύρος
Αθήνα, 2016

εκδοτική επιμέλεια 
και επιμέλεια εξωφύλλου: Εμμανουήλ Γ. Μαύρος
εικονογράφηση: Ρένα Σανταμούρη
Μουσική σύνθεση 
και Παραγωγή Audiobook: Δήμητρης Ευαγγελινός
Audiobook Released by Earthview
Εξώφυλλο: Ελαιογραφία σε camva Astrid Berges-Frisbey 
(study) by sharandula - Elena Berezina.

[Αναφορά προέλευσης, μη εμπορική χρήση,
παρόμοια διανομή]
Η συλλογή πεζών και ποίησης “Αναζητώντας την Αρετούσα“ 
του Εμμανουήλ Γ. Μαύρου, διανέμεται ελεύθερα στο διαδίκτυο. 
Η αναφορά το ονόματος του συγγραφέα και της ιστοσελίδας 
http://egmavros.blogspot.gr/ που αποτελεί την πρώτη πηγή έκδοσης 
είναι υποχρεωτική και το έργο διατίθεται μόνο για μη εμπορική χρήση.
Επιτρέπεται ελεύθερα η αναδημοσίευση πεζών και ποιημάτων και 
η αποσπασματική παρουσίαση της συλλογής με την προϋπόθεση
αναφοράς προέλευσης και δημιουργών.


Ευχαριστώ την Ρενα Σανταμούρη για την εκπληκτική δουλειά της στην εικονογράφηση και τον Δημήτρη Ευαγγελινό για την υπέροχη μουσική του και παραγωγή του στο audiobook. Στη γνώση έχουν δικαίωμα όλοι... 

Από την εισαγωγή του eBook

Λίγα λόγια της αναζήτησης...

          Πόσο μεγάλο είναι το λάθος, της επιλογής ουδέτερων αποσπασμάτων των σχολικών διδακτικών βιβλίων γυμνασίου και λυκείου να περιοριστεί στην ανθολόγηση  σε έναν αγώνα λόγων (“Διάλογος του Πεζόστρατου με τον Ρήγα Ηρακλή”. Γ , 891-936) για μια “τυπική σκηνή” μονομαχίας...;

          Κατευθυνόμενες εγκληματικές εκπαιδευτικές επιλογές! 

        Ας πιάσουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. 

Εμπνευσμένος από τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου, ένα πολύστιχο αφηγηματικό έμμετρο μυθιστόρημα, το οποίο αποτελείται από 10000 ομοιοκατάληκτους ιαμβικούς στίχους (κρητικός δεκαπεντασύλλαβος) χωρισμένους σε 5 λόγους, όπου ο ποιητής κρητικός βάρδος Βιτσέντζος Κορνάρος άντλησε την υπόθεση του έργου του από την πεζή ιταλική μετάφραση του γαλλικού μυθιστορήματος «Parish et Vienne». Το έγραψε πιθανότατα ανάμεσα στα 1626-1646 και από αυτό το λυρικό επικό δράμα επηρεάστηκαν μεγάλοι ποιητές όπως: οι Σολωμός (και η Επτανησιακή Σχολή γενικότερα), ο Κρυστάλης, ο Πρεβελάκης, ο Σεφέρης (και η υπόλοιποι της Γενιάς του 30), ο Παλαμάς, ο Σικελιανός, ενώ το ανόθευτο λαϊκό κρητικό ιδίωμα που χρησιμοποιείται και ανάγεται σε λογοτεχνική γλώσσα υψηλής αισθητικής, έκφρασης και ακρίβειας αποτέλεσε το βασικό επιχείρημα των δημοτικιστών για την υπερίσχυση της γλώσσας του λαού . Ο απλός λαός αγάπησε το ποίημα, μαθαίνει χωρία του απέξω, ερμηνεύει τα μηνύματα του, το έκανε τραγούδι και πολλά δίστιχά του χρησιμοποιούνται σαν παροιμίες, ενώ από αυτό επηρεάστηκε και ο λαϊκός ζωγράφος Θεόφιλος για την γνωστή του τοιχογραφία.  
Η πολύπλευρη μελέτη μου πάνω στο έργο με έκανε να καταλάβω πως ο πρωταγωνιστής δεν είναι ο Ερωτόκριτος. Και  ίσως  ο τίτλος να μην έπρεπε να ήταν αυτός αλλά σκέτο: Αρετούσα ή Αρετή!
Και εξηγούμαι… 
Οι δυο ήρωες στον “Ερωτόκριτο”, ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα, έχουν μια - μικρή μεν αλλά υπαρκτή - κοινωνική ανισότητα κι αυτή είναι η απαρχή όλων των προβλημάτων. Ο Ερωτόκριτος, γιος του Πεζόστρατου, ενός συμβούλου του Ρήγα Ηράκλη, του βασιλιά μιας  αρχαίας, αλλά μη ιστορικής, Αθήνας και η Αρετούσα, κόρη του βασιλιά. Οι δυο τους μεγαλώνουν μαζί, με τον Ερωτόκριτο να ερωτεύεται την Αρετούσα η οποία ανταποκρίνεται. Ο ερωτευμένος νέος πείθει τον πατέρα του να την ζητήσει σε γάμο... Παρά τους δισταγμούς του, ο πατέρας του Ερωτόκριτου πηγαίνει στον βασιλιά Ρήγα. Ο αλαζόνας βασιλιάς δηλώνει ότι μόνο σε βασιλόπουλο θα δώσει την κόρη του, με αποτέλεσμα να διώξει τον πατέρα του Ερωτόκριτου αποφασίζοντας να εξορίσει τον Ερωτόκριτο, δίνοντάς του τέσσερις μόνο μέρες...
Τι προσέχουμε εδώ; 
Σε περίπτωση που δε συμμορφωθούν με τις διαταγές του βασιλιά, ο Πεζόστρατος και ο Ερωτόκρτος απειλούνται με θάνατο. Νιώθοντας λοιπόν δήθεν προσβεβλημένος από το «θράσος» του Πεζόστρατου, να ζητήσει την κόρη του για γυναίκα του γιου του, ο Ρήγας οδηγείται σε μια συμπεριφορά αυταρχική, εγωιστική, αλαζονική, υβριστική και βίαιη. Εκφράζει την αυθαιρεσία, τα χαρακτηριστικά και την αλαζονεία της εξουσίας. Χαρακτηριστική περίπτωση ανθρώπου, ο οποίος κατέχοντας την εξουσία, αισθάνεται παντοδύναμος και νομίζει πως μπορεί να συμπεριφέρεται απέναντι σε όλους τους υπόλοιπους σαν να είναι υποχείριά του, έχοντας το δικαίωμα να κάνει ό,τι θέλει. Το φτωχό πνεύμα του πιστεύει ακράδαντα στην αντίληψη πως η καταγωγή είναι απαραίτητη στην επιλογή του συντρόφου, υποτιμώντας άλλες αρετές και χαρίσματα, που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος και το σημαντικότερο βγάζει στο προσκήνιο όλες τις αντιλήψεις αυτές που εκφράζει το κατεστημένο της αριστοκρατίας – δηλαδή η ελίτ.
Τέσσερις μέρες λοιπόν με τον ερωτευμένο απογοητευμένο νέο στον αποχαιρετισμό του στην αγαπημένη του Αρετούσα, δε δείχνει να τρέφει πολλές ελπίδες. Της εκφράζει μεν τον απεριόριστο έρωτά του αλλά δε διατηρεί αυταπάτες: “Κατέχω το κι ο κύρης σου γρήγορα σε παντρεύει.  Ρηγόπουλο, αφεντόπουλο σαν είσαι συ, γυρεύει.  Και δεν μπορείς ν’ αντισταθείς σα θέλουν οι γονείς σου, νικούν τηνε τη γνώμη σου κι αλλάζει κι η όρεξή σου ...”. Η ερωτευμένη Αρετούσα όμως πιο τολμηρή, φαίνεται πως δεκάρα δεν δίνει για όλα αυτά και  προσέχει  μόνο τα τελευταία λόγια του Ερωτόκριτου, δυο από τους πιο ερωτικούς στίχους που έχουν γραφεί ποτέ παγκοσμίως: “Κάλλια ‘χω εσέ με θάνατο, παρ’ άλλη με ζωή μου. Για σένα εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου...”. Αυτοί οι στίχοι στάθηκαν αφορμή για να αντέξει η Αρετούσα στον επερχόμενο βασανισμό της, ψυχικό και σωματικό. Τολμάει να αντισταθεί στις οικογενειακές πιέσεις και τις πατρικές απειλές, στις κοινωνικές και πολιτικές  συμβάσεις εν γένει. Αντιστέκεται σθεναρά (η παθητική αντίσταση είναι το καταφύγιο του αδύναμου), στα προξενιά που της γίνονται και οδηγείται στη φυλακή από τον πατέρα της, μέχρι να αλλάξει γνώμη. Ακλόνητη όμως παραμένει εκεί ψιθυρίζοντας «αμετανόητη»: «για με ξαναγεννήθηκε η φύσις των πραγμάτων».
Η αμετακίνητη αποφασιστικότητα, η σταθερότητα του χαρακτήρα της και η δύναμη του έρωτα της Αρετούσας αποκαλύπτονται εμμέσως, πλην σαφώς από τον Κορνάρο. Αρχικά ο ποιητής, περιγράφοντας την είσοδο δυο πουλιών που ζευγάρωναν στο κελί της, κατορθώνει να μας περιγράψει τις  σκληρές συνθήκες ζωής στη φυλακή, χρησιμοποιώντας  μόνο ένα επίθετο: Σκοτεινή! Αυτό είναι αρκετό. Έχει προηγηθεί βέβαια η περιγραφή της ομορφιάς της φύσης, η λάμψη του ήλιου, η δύναμη της ζωής, με την Αρετούσα να μην υποκύπτει στο πειρασμό, να μένει αληθινά “ελεύθερη πολιορκημένη”.
Αυτά αποτελούν και τα δυνατά επιχειρήματα, που θα μπορούσε ο Κορνάρος να ονομάσει το έργο του σκέτο: Αρετούσα ή Αρετή! 
Σαφώς μπορώ να κατανοήσω πως ο ίδιος αδυνατούσε να το κάνει στην εποχή του και είμαι σίγουρος πως αυτό είχε στο μυαλό του. Όπως τότε έτσι και σήμερα, οι περισσότεροι που ασχολούνται με τα γράμματα και τις τέχνες, δυσκολεύονται μπροστά στη εμφάνιση της δύναμης και τις μεταφερόμενες ιδέες ενός θηλυκού προσωπείου. Ο Ερωτόκριτος έπραξε ως απλό αρσενικό, η προσωπικότητά του σύμβολο αντίδρασης αντρικής, επιμονής υπομονής και αγάπης.  Μένει σταθερός στην αγάπη του, στις αξίες του, στις αναζητήσεις του ως γνήσιο αρσενικό κι αγωνίζεται για την ανατροπή μέχρι τέλους και δεν ξεφεύγει ούτε γραμμή από τον ρόλο του άντρα, όπως τον έχει τάξει η κοινωνία κι η εποχή του. Όπως είναι ταγμένο το κάθε αρσενικό ανά τους αιώνες μέχρι σήμερα!
Η Αρετούσα όμως είναι το πρόσωπο, η γυναίκα, η οποία  ξεφεύγει απ’ τον παραδοσιακό ρόλο. Δεν υπομένει καμία φυλακή, αρνείται τη μοίρα της κάθε γυναίκας που ήταν να υπομένει τα πάντα. Αντιδρά και επαναστατεί στον αυταρχισμό, στον εγωισμό, στην αλαζονεία, στην ύβρη και στη βία, δίχως να αντιδράσει με βία. Αντιδρά στην αυθαιρεσία, στην καταγωγή και στην αλαζονεία της εξουσίας και μάλιστα της εξουσίας των ελίτ. 
Τόσο μακριά από τότε, μα τόσο κοντά στο σήμερα! 
Εντάξει λοιπόν με αυτό… Όμως τι είναι αυτό το έργο που τιτλοφορείται, «Αναζητώντας την Αρετούσα»;
Αποτελεί μια ιδέα, την αρχή μιας αναζήτησης του ωραίου, του έρωτα και την επανάστασης. Αξίες που θίγει ο Κορνάρος.Μια ιδέα που γεννήθηκε στο αεροδρόμιο για το μακρινό Αμμάν της Ιορδανίας, για να μαζέψω σε έναν υπολογιστή διάσπαρτα χειρόγραφα και σημειώσεις που λάτρεψα, από το 2007 μέχρι το 2013 και αποτελούσαν αυτή ακριβώς την αναζήτηση. Του ωραίου, του ερωτικού και της επανάστασης επικεντρωμένο σε ένα όνομα, σε μια ιδέα, σε μια αίσθηση, σαφέστατα επηρεασμένος από τις πολλές αναγνώσεις και μελέτης του έργου του Κορνάρου. Σίγουρα στην δική μου “Αρετούσα”, πολλά από τα πεζά και τα ποιήματα, κρύβουν ένα γλυκό πόνο και το βέβαιο είναι πως αγάπη, έρωτας και επανάσταση συνυπάρχουν σε μια ειλικρινή απλή, πολλές φορές μεταφορική και έντονη γραφή! 
Θα με ρωτήσεις, «γιατί η ιδέα αυτή γεννήθηκε σε ένα αεροδρόμιο» ;
Έφευγα για το Αμμάν της Ιορδανίας, όχι πικραμένος αλλά αηδιασμένος από την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα μιας χώρας που με γέννησε και από τότε μέχρι σήμερα βουλιάζει σε ένα άπατο βούρκο πρωτίστως κοινωνικά και μετέπειτα πολιτικά, απογοητευμένος βέβαια και από την επαγγελματική μου πραγματικότητα και δίχως βέβαια να γνωρίζω πότε θα ξαναδώ κάποια αγαπημένα μου πρόσωπα. 
        Μη δεχόμενος πραγματικότητες (οι εμμονές σε πραγματικότητες φέρνουν στην εξουσία τον φασισμό), αποφάσισα να φύγω επιλέγοντας όχι μια δυτική χώρα, αλλά μια ανατολική. Στεκόμουν στο γκισέ των διαβατηρίων, όταν λίγο πριν το περάσω, γύρισα να κοιτάξω τον γιο μου, με τα μάτια του να καρφώνονται πάνω στο δικά μου. Αυτά τα μάτια που λένε, τόσες λέξεις και μεταφέρουν εκατομμύρια προτάσεις και συναισθήματα, έμεινα μόνο σε ένα: «Να προσέχεις μπαμπά σε χρειάζομαι για να παραμείνω ελεύθερος και άνθρωπος», τέτοιο ήταν το βλέμμα του και το δικό μου ως απάντηση, μια θετική ανταπόκριση - υπόσχεση. Έφυγα με υψωμένο το χέρι σε γροθιά και τα μάτια να μην μπορούν να συγκρατήσουν τα δάκρυά μου σε όλη την διαδρομή του ελέγχου των μικροαποσκευών μέχρι την θέση του αεροπλάνου, αναζητώντας μια θηλυκή Μούσα να με αγκαλιάσει και να μου ζητήσει να κάνουμε μαζί μια ολική ανατροπή. 
        Εν πτήση λοιπόν αποφάσισα πως χρειαζόμουν την Αρετούσα κι έτσι ξεκίνησα να την αναζητώ συγκεντρώνοντας τα πιο αγαπημένα προσωπικά κομμάτια μου, σε διάσπαρτες σελίδες και μπλοκ σημειώσεων, προσθέτοντας και κάποιο καινούργιο υλικό που γράφτηκε στο Αμμάν, μέχρι την επιστροφή μου και λίγο πριν αποχωρήσω για ένα ακόμα ταξίδι διαρκείας για την όμορφη Κρήτη. Αυτό είναι το έργο «Αναζητώντας την Αρετούσα», μια διαρκή αναζήτηση μιας Αρετούσας, μιας Μούσας για ελευθερία, ανθρωπιά, αγάπη και ισότητα. 
        Ολοκληρώνοντας να πω, πως το έργο «Αναζητώντας την Αρετούσα» συνοδεύεται με τις εικονογραφήσεις της γλυκιάς Ρένας Σανταμούρη που δίχως την δική της πινελιά θα ήταν άδειο και την εξαίρετη μουσική σύνθεση και παραγωγή σε audiobook του Δημήτρη Ευαγγελινού, σεβόμενος και αυτούς που έχουν ανάγκη μόνο την ακουστική και γι’ αυτούς που αγαπούν τις εικόνες που μπορεί να μεταφέρει ένας ήχος.
Το έργο το εκδίδω σε ψηφιακή μορφή δωρεάν, έτσι όπως αρμόζει σε μικρά πεζά και στην ποίηση, διότι η ποίηση γεννήθηκε για να είναι ελεύθερη όπως η τέχνη. Χαρά μου είναι να δω το έργο να μοιράζεται παντού και όχι να παραμένει και να διαβάζεται στατικά στην πηγή της δημοσίευσης του. 
Ευχαριστώ την ΑΝΕΜΟΣ ΕΚΔΟΤΙΚΗ που μου έδωσε την άδεια να το πράξω, ένα χρόνο ακριβώς που ο ίδιος εκδοτικός οίκος κυκλοφόρησε το πρώτο έργο μου «ο Υιός Του Νείλου» και με αυτή την επέτειο ως αφορμή και την αγάπη που δείξατε στο «Νείλο», το κάνω δώρο σε όλους εσάς, αναμένοντας τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας. 

Αχ Αρετούσα μου… 
Όταν κάθε έννοια ελευθερίας καταλύεται,  όταν η δουλειά μετατρέπεται σε δουλεία, όταν φτωχοί και μικρομεσαίοι γίνονται «δούλοι», και μετατρέπονται σε δουλοπάροικους με μια ολιγάριθμη κάστα ελίτ συντηρητικών και ολιγαρχικών απόψεων και πράξεων, που τυφλώνουν τα όνειρα αντρών και γυναικών, σκοτώνουν τον έρωτα και την αγάπη… Τότε κάτι παράδοξο συμβαίνει στην ιστορία κι έχει όνομα, πρόσωπο και φύλο: Αρετούσα. Από τα αρχαϊκά και κλασσικά χρόνια της Αντιγόνης περάσαμε στην Αρετούσα του Μεσαίωνα  και της Αναγέννησης μέχρι σήμερα. 
Η Αρετούσα που θα παλέψει το παλαιό για το καινούργιο μιας καθαρής αναπνοής, μιας νέας αναγέννησης. Πολέμια κάθε συντηρητισμού και ολιγαρχισμού των ελίτ  για να αναστήσει την ωραιότητα της φύσης και των πραγμάτων, τη φρόνηση, την αγάπη για την ελευθερία. Κι ακόμα την αδελφική και άδολη φιλία, την ανθρωπιά, και την αλληλεγγύη. Σε όλα αυτά… 
Ο έρωτας και η Αγάπη οδηγός!

Σας ευχαριστώ… 



You may also like

No comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.